• bazylika 03
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Aktualności

 

Wspaniały koncert w ramach 53. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans w Bolesławieckiej Bazylice Maryjnej 10.09.2018

IMG 8919

 

W poniedziałek 10 września 2018 w Bolesławieckiej bazylice Maryjnej gościliśmy 53. już Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego. W roku 100 rocznicy odzyskania przez naszą Ojczyznę niepodległości Festiwal nosił tytuł Wyzwolenie – Liberation. W ramach bolesławieckiej odsłony Festiwalu usłyszeliśmy dwa wielkie dzieła cenionych i znanych mistrzów. Pierwszym z nich było dzieło wielkiego Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750) Lasst uns sorgen, lasst uns wachen – Kantata BWV 213, a następnie Johanna Adolfa Hasse (1699-1783) Il sogno di Scipione – Sen Scypiona. Przed tłumnie zebranymi uczestnikami koncertu w bazylice wystąpiła znana i ceniona oraz grająca na wzorowanych z epoki instrumentach Wrocławska Orkiestra Barokowa pod dyrekcją Jarosława Thiela z udziałem niemieckich solistów: Sebastiana Kohlheppa (tenor), Franziski Gottwald (alt), Lydii Teuscher (sopran), Isabeli Schicketanz (baryton), Julii Bӧhme (alt), Martina Schicketanz (baryton).

Na wstępie koncertu powitania wszystkich uczestników tego wyjątkowego wydarzenia dokonał ks. prałat Andrzej Jarosiewicz, rektor Bolesławieckiej Bazyliki Maryjnej. Wprowadzając tłumnie zgromadzonych uczestników w klimat tego artystycznego wieczoru, gospodarz bazyliki poprosił o zabranie głosu pana Piotra Romana, prezydenta miasta Bolesławiec, dzięki któremu Wratislavia Cantans po raz kolejny zawitała do Bolesławca.

Pan prezydent Piotr Roman w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na fakt, że istnieje niezwykła zbieżność dat dotyczących komponowania i Kantaty BWV 2013 Johanna Sebastiana Bacha, i Snu Scypiona Johanna Adolfa Hasse, z czasem gdy Bolesławiecka Bazylika Maryjna była barokizowana i przyozdabiana pięknymi dziełami sztuki autorstwa rzeźbiarza Georga Leonarda Webera, czy malarza Georga Wilhelma Neunhertza, czy też autora stiuków Giulio Simonettiego. To także potwierdza nam, dlaczego muzykę barokowych mistrzów staramy się zaprezentować w naszej bazylice, albowiem w tym przepięknym miejscu, tego rodzaju muzyka wprowadza nas w niezwykły klimat i staje się inspiracją do codziennego życia. Prezydent Bolesławca podziękował także panu Andrzejowi Konsediakowi, dyrektorowi generalnemu Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans za to, że każdego roku pamięta o Bolesławcu, jako ważnym środowisku na artystycznej mapie Dolnego Śląska. Pan Prezydent podziękował także pani Ewie Lijewskiej-Małachowskiej, dyrektor Bolesławieckiego Ośrodka Kultury – Międzynarodowego Centrum Ceramiki i wszystkim pracownikom za przygotowanie tego ważnego artystycznego wydarzenia dla mieszkańców Bolesławca i wszystkich gości. W koncercie udział wzięli pan Jarosław Kowalski, przewodniczący rady miasta Bolesławiec oraz pan Kornel Filipowicz, zastępca prezydenta miasta. 

Kantata Lasst uns sorgen, lasst uns wachen została przez Bacha określona, jako kantata świecka, albowiem występują w niej postaci mitologiczne i alegoryczne. Słuchając najpierw podszeptów Pożądania, a następnie życzliwych i troskliwych napomnień cnoty, musi zdecydować jaką drogą pójdzie przez życie, które ma go w finale doprowadzić do niebiańskich radości. Dowiaduje się, że są w nich już bohaterowie, którzy oddali swe życie za Ojczyznę Matkę. Chce znaleźć się wśród nich, ale nie jest pewien, jak winien postępować. W przedostatnim numerze Kantaty pojawia się Merkury, który zwraca się w swoim śpiewie z bardzo cenną moralną nauką do Herkulesa, a w domyśle do adresata całego dzieła, którym był 11 letni Fryderyk August, w przyszłości niekoronowany król Polski. To w finale dzieła dowiadujemy się, że aby być dobrym władcą należy kroczyć przez życie drogą Cnoty, która najbezpieczniej prowadzi człowieka do królestwa wieczności, gdzie znajduje swe najgłębsze szczęście. W końcowej frazie dzieła Bach zwraca się nawet bezpośrednio do młodego Fryderyka, porzucając wizję mitologicznego Herkulesa. Kantata BWV 213 jest po dziś dzień niezwykle aktualnym dziełem, które w sposób niezwykle subtelny i mądry podpowiada wszystkim słuchaczom, jaką drogą życia winni iść, jeśli rzeczywiście kochają swoją Ojczyznę i chcą w przyszłości znaleźć się niebiańskiej radości wespół z narodowymi bohaterami, których imiona zapisane są złotymi zgłoskami w historii narodów. Kantata jest też przestrogą, by sięgając po władzę nigdy nie ulegać spersonifikowanemu Pożądaniu, które w różnych odsłonach oszukuje człowieka i krok za krokiem doprowadza do jego niechybnego upadku w niesławie. Kantata BWV 213 jest doskonałym dziełem, które skomponowane dla konkretnego odbiorcy, a w tym wypadku dla przyszłego króla Polski o proweniencji saksońskiej, staje się niezwykle aktualnym w dobie przeżywanego jubileuszu 100 rocznicy odzyskania niepodległości.

Drugim dziełem zaprezentowanym wobec uczestników koncertu było Il sogno di Scipione – Sen Scypiona, Johanna Adolfa Hasse z librettem Pietro Metastasio, którego premiera odbyła się 7 października 1758 roku w Warszawie. Inspiracją dla autora libretta było wielkie dzieło Cycerona, a konkretnie VI księga De re publica. Tytułowy bohater zasypia i śni. W sennej wizji znajduje się w świątyni niebiańskiej skąd ogląda włączoną w ruch ciał niebieskich Ziemię. W tej wizji jawią mu się kobiece personifikacje: Pomyślności – będącej źródłem wszelkiego dobra we wszechświecie oraz Stałości – jawiącej się jako żywicielka wielkich bohaterów. Obie domagają się od Scypiona wybrania na towarzyszkę jego życia. Pierwsza z nich roztacza przed nim perspektywę rozkoszy ziemskich, które mają dać człowiekowi wiele radości. Druga zaś wykłada mu pitagorejską teorię harmonii sfer i przyzywa na świadków przodków Scypiona, którzy prezentują mu chrześcijańskie spojrzenie na drogę życia człowieka wiodącą do Królestwa niebieskiego. To ona ukazuje mu, że ciało człowieka, któremu służy Pomyślność, jest jedynie doczesna szatą, a sprawiedliwość w osądzie czynów człowieka dokonuje się dopiero po jego śmierci. Na świadków tak zaprezentowanej nauki Stałośc przyzywa przodków Scypiona, którymi są Publiusz i Emiliusz, którzy potwierdzają jej naukę w odniesieniu do wieczności. Obie bohaterki nalegają na Scypiona, aby w końcu wybrał pomiędzy dwiema boginiami. Jednak jego wybór musi być wolny i samodzielny. W finale dzieła Scypion jako mądry człowiek odpowiada się za Stałością, która zaprowadzi go do niebiańskiej radości. Dzieło Johanna Adolfa Hasse także w doskonały sposób wpisuje się w jubileuszowy czas świętowania 100 rocznicy odzyskania niepodległości, albowiem zawsze wtedy gdy wśród biorących odpowiedzialność za rządy w kraju brakowało Stałości, wówczas cierpiała cała Rzeczypospolita. Dzieło wybitnego kompozytora z librettem Pietro Metastasio jest niezwykle aktualnym wezwaniem zaadresowanym do rządzących krajem, aby w swoim życiu przyjaźnili się ze Stałością i szukali mądrości w jej stóp.

Wszyscy uczestnicy koncertu gromkimi brawami nagrodzili Wrocławską Orkiestrę Barokową pod batutą Jarosława Thiela oraz doskonałych solistów z Niemiec.

Redakcja
Fot. Michał Piaskowski, BOK-MCC

 MG 8894

 

 MG 8905

 MG 8908

 MG 8920

 MG 8925

 MG 8940

 MG 8944

 MG 8945

IMG 8918

  • logo-mateusz
  • logo-radiowatykanskie
  • logo-rycerzekolumba
  • logo-dzielobiblijne
  • logo-biblia
  • logo-katolik
  • logo-pwt
  • logo-liturgia
  • logo-kai
  • logo-fronda
  • logo-tezeusz
  • logo-deon
  • logo-oaza

Partnerzy:

herbMCC logo23SPAwB

powiatlogo62 kompania

logo legnica

logo-radio.plus-legnica.fm

 

 

Kontakt:

Rzymskokatolicka Parafia
pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Mikołaja

ul. Kościelna 3, 59-700 Bolesławiec

tel. 75 6466350, 75 6466351
tel. 75 6466352, 75 6466353

Zakrystia
tel. 75 6466354

NIP 612-15-22-373 REGON 040110594

Konto parafialne:
98 1020 2137 0000 9002 0083 6031

 

ORGANISTA BAZYLIKI - Henryk Kut
tel. 604 805 743

Kontakt:

BOLESŁAWIECKA BAZYLIKA MARYJNA - BOLESŁAWIECKIE SANKTUARIUM MARYJNE

ul. Kościelna 3, 59-700 Bolesławiec

Kancelaria Parafialna czynna jest każdego dnia w godzinach od 16:00 do 18:00.

W soboty od godz. 10:00 do 11:00 oraz od 16:00 do 18:00.